Thursday, 23 May 2013

Kalori oh kalori..

Kalori tu apa? Heheh..masa saya mula turunkan berat dulu, benda yang saya ambil masa untuk faham ialah kalori masuk dan kalori keluar..sifirnya mudah, kalau kalori masuk lebih dari kalori keluar, maka akan bertambahlah berat badan kita..dan begitu juga sebaliknya. So by now, saya harap semua dah kira kalori intake masing-masing. kalau belum, boleh rujuk gambar dan kira..

Jadi macam mana nak tahu kalori yang kita ambil tu lebih ke tak? Kat sinilah kita kena menjadi seorang yang rajin serta berdisiplin, kena rekod apa yang kita makan dan minum. Bunyi macam leceh,tapi kalau nak kurus memang kena buat macam nie.

Macam saya dulu, saya gunakan myfitnesspal application. Memang senang sebab kat dalam tu banyak data makanan Malaysia..lagi satu application nie ada scan barcode. Saya tak sure application lain ada ke tak, if ada boleh bagitau saya ek..

Terus terang saya cakap, tahu tentang kalori saja tidak cukup untuk turunkan berat badan. Kita kena tahu macam mana nak applikasikan nilai kalori tu dalam diet kita seharian, kita juga kena tahu macam mana nak pilih makanan yang kalori rendah dan berkualiti tinggi, ataupun makanan yang kualiti rendah tapi kalorinya, ya ampun, tingginya.

Oleh sebab itu, kalau orang tanya saya rahsia untuk turunkan berat badan, jawapan saya standard je..eat clean dan exercise..alamak, eat clean tu apa pulak ek?


No comments:

Post a Comment